Sökmotoroptimering för nybörjare

Sökmotoroptimering eller Search Engine Optimization (SEO) på engelska är ett brett och samtidigt djupt ämne. 

Det är processen att optimera din hemsida så bra som möjligt för att synas på sökmotorernas sökresultat och därmed öka antal konverterande besökare.

Många får ett negativt intryck när man pratar om sökmotoroptimering då det ofta används för att manipulera sökresultaten, och detta stämmer!

Men det behöver inte endast ses som något negativt. Du kan använda SEO på smarta sätt för att förbättra användarupplevelsen för dina besökare samt att underlätta analys av dina webbsidor av sökmotorer.

Jag försöker alltid tänka såhär: Google vet oftast vad bra och relevant innehåll betyder relaterat till sökord/söktermer. Sökmotoroptimering är därför ett metodiskt-verktyg för att du skall kunna förbättra din blogg eller hemsida att visa relevant och bra innehåll. 

Det finns tre huvudkategorier inom SEO.

onpage

Handlar om sökordsoptimering, dvs. att optimera enskilda webbsidor sådan att de syns högre på sökmotorer genom att förbättra användarupplevelse och innehåll för dina besökare och samtidigt underlätta för sökmotorerna att förstå vad varje webbsida handlar om. Detta genom att t.ex. på ett intelligent sätt inkludera söktermen i titeln (title) och rubriker (h1/h2/h3). Det är mycket viktigt att inte över-optimera, vilket jag också tar upp längre ner.

onsite

Handlar om att optimera hela hemsidan genom att genomföra en nulägesanalys och t.ex. fixa fel i HTML/CSS via W3 validering. Se till att hemsidan är hastighetsoptimerad, har en sitemap, och att koppla hemsidan till Google Search Console för återkoppling.

offpage

Handlar om olika tekniker man kan använda för att positivt påverka placering av olika webbsidor på sökmotorernas sökresultat. Ett sätt är att skapa länkar till sin domän och enskilda webbsidor för att synas längre upp. Det bästa är såklart att länkar dyker upp av sig själva när andra personer och bloggare delar dina sidor på internet.

Jag kommer i denna guiden att skriva om onpage och en del om onsite.

Jag kommer även ibland att utgå från WordPress som plattform längre ner i guiden men allt jag skriver om här kan användas på vilken plattform som helst. Det finns dock ett antal bra tillägg för WordPress som underlättar jobbet.

Innehållet är det viktigaste

Allt innehåll i din blogg i form av bilder, text och interaktivt innehåll är och har alltid varit det viktigaste när det gäller att synas på nätet. Sökmotorer som Google satsar fullt på att se till att dess algoritmer identifierar bra innehåll. Det är viktigt för Google att visa relevanta hemsidor med bra innehåll och det bör vara viktigt för dig!

Skriv bra innehåll

Om du inte har något intressant att visa på din blogg då lämnar dina besökare din sida snabbt! Varför ska de stanna? Sökmotoroptimering handlar främst om att skriva bra innehåll. Det finns olika sätt för Google att detektera detta. Om dina besökare inte stannar en längre tid (bounce rate), ja då tappar du rankning på Google. Du kan läsa mer om vad Google anser är kvalitetsinnehåll.

Se även till att allt funktionellt fungerar bra. Fixa brutna länkar, dvs. länkar till sidor som inte existerar längre.

Kvantitet har betydelse

Hur mycket text och innehåll du bör inkludera i dina blogginlägg och sidor har betydelse.

Följande var en studie utförd av företaget Moz under 2012 där de såg en korrelation mellan antal länkar deras blogginlägg fick och inläggens textkvantitet.

Följande visar antal blogginlägg och hur mycket textinnehåll de bestod av:

Linjegraf av Moz som visar antal blogginlägg samt mängden innehåll

Följande visar antal externa länkar blogginläggen fick:

Graf som visar antal externa länkar till samma blogginlägg

Det verkar alltså existera en korrelation mellan textmassan och antal länkar inläggen fick.

Mina egna observationer och tester har gett liknande resultat.

Undvik duplikat innehåll som pesten!

Detta är ett kontroversiellt ämne. Vad är egentligen duplikat innehåll och hur undviker du detta? Det lättaste svaret är att du inte skall kopiera innehåll från andra webbsidor och klistra in på dina egna sajter. Gör du detta utan att länka tillbaka så straffar Google din webbsida eller hela ditt domän. Punkt slut.

Okej men vad händer om jag har flera sidor på min domän med liknande/samma innehåll i form av bilder och text som jag själv publicerat? Vilken bra fråga! 🙂 

Efter mycket forskning och tester så har jag kommit fram till följande och jag tror att många inom branschen håller med. Du straffas inte om du har sidor med mestadels likadant innehåll som du själv har skrivit/skapat. Dock får dessa duplikat sidor lägre poäng från Google och andra sökmotorer. Vilket är logiskt, eller hur?

Jag skulle ändå rekommendera att undvika duplikat innehåll! Generellt sett så har mina egna hemsidor där det existerat duplikat innehåll behandlats som svarta får av Google.

I slutändan är Googlebot ett datorprogram som kan göra fel. Det är många som försöker missbruka algoritmerna med dåligt innehåll och tyvärr så leder detta till indirekta straff för ärliga bloggare och domäner.

Se till att din hemsida är mobilvänlig och responsiv

De flesta har en mobil eller surfplatta. Din blogg eller hemsida bör kunna visa innehåll på enheter med lägre upplösning. Detta kan du enkelt testa här på Google Mobile Friendly.

Så här ser Webbinkomst ut när jag testade.

Mobilvänlighetstest för Webbinkomst

Det kommer även fram en fin grön ruta som berättar att din hemsida är mobilvänlig och att du kan skicka in den till Google för indexering (vilket du även kan göra via Google Search Console).

Google skriver att sidan är mobilvänlig
Google skriver att sidan är mobilvänlig

Är din hemsida snabb och nåbar? Kontrollera med PageSpeed insights

En annan viktig onsite faktor för att synas högre är att din hemsida laddar snabbt. Därmed är det viktigt att du inte har för tunga resurser i form av okomprimerade bilder eller att du laddar för många resurser synkront.

Du kan testa din domän och webbsidor via Google PageSpeed Insights. Ett exempel på hur ett översiktsresultat kan se ut är följande:

PageSpeed resultat

Det första du får se är ett helhetsbetyg (Förslagsöversikt). Om du har över 85, så är detta ett bra betyg. Detta är dock min åsikt. 

Direkt efter ser du tre förbättringskategorier markerade med färg samt om det är något du bör korrigera eller kan korrigera (mindre kritiskt). Jag brukar alltid försöka fixa allt som är rött och det mesta som är gult.

En del av de förbättringar du kan göra är enklare åtgärder och en del är något svårare. Vi kan kolla på några enklare åtgärder.

PageSpeed komprimera bilder för att sidan skall ladda snabbare

Oftast när du tar fotografier eller skapar grafiska bilder kan du minska filstorlek på bilder utan att tappa bildkvalitet. Du kan alltså komprimera dina bilder innan du laddar upp de till din hemsida/blogg. Detta leder till att dina webbsidor laddar snabbare och Google gillar snabbladdande sidor! Jag brukar använda Compressor.io som dessutom är gratis.

Om du använder WordPress som plattform kan du dessutom använda olika tillägg för att komprimera bilder efter att du laddat upp de på din WordPress blogg. Ett exempel är Imagify.

När jag använder WordPress som plattform, brukar jag alltid installera ett tillägg som heter W3 Total Cache. Detta tillägg kan förbättra allt från aktiv komprimering av resurser som t.ex. CSS eller JavaScript till att instruera webbläsaren att cache-lagra statiska filer.

Cache-lagring i webbläsaren betyder att statiska filer som bilder sparas lokalt på datorn hos varje besökare. När besökaren återvänder till din hemsida kollar webbläsaren först om resurserna finns på datorn innan den laddar ner på nytt från hemsidan.

sökordsOptimera blogginlägg eller sidor för besökare i första hand

När man optimerar individuella webbsidor för en (eller flera) sökterm(er) så kan mycket gå fel.

Det gäller att prioritera sina besökare i första hand och sedan sökmotorer. Samtidigt är det viktigt att inte över-optimera inlägg då detta kan straffas av sökmotorer. 

1

Blogginläggets titel

Detta är superviktigt. Vad du skriver och hur din titel skrivs är jätte viktigt för att andra skall klicka på din länk i sökresultatet. Ju fler som klickar, desto högre kommer du att ranka på resultatet.

Här gäller det att marknadsföra sitt inlägg på ett attraktivt sätt. Ibland är det svårt att inkludera sökord/termen exakt som den skrivs. Gör inte det! Om det inte låter naturligt så bör du undvika att inkludera den som den är.

T.ex. om du optimerar för sökord "halsband hund", skriv om till "Halsband för hund". Dina läsare bör prioriteras, och sökmotorer är inte dumma. De förstår vad ditt innehåll handlar om.

  • Om möjligt, inkludera söktermen så nära början som möjligt i titeln
  • Inkludera inte söktermen mer än en gång
  • Försök att inte ha mer än 65 tecken
2

Rubriker och underrubriker (H1, H2, H3)

Du bör inte använda mer än en H1 rubrik. Det kan finnas tillfällen då detta är lämpligt men generellt så är det farligt. Det är lätt att åka på ett över-optimeringsstraff.

Använd inte för många underrubriker (H2, H3 eller H4) när du har ett tunt innehåll. Google kommer straffa dig om du har många underrubriker men lite text. Många har försökt missbruka detta tidigare genom att använda många rubriker för att öka sökordsrelevans.

Använd sunt förnuft och inkludera rubriker där de behövs.

  • Beroende på, så kan/bör söktermen användas en gång i en av rubrikerna om lämpligt
  • Använd inte för många rubriker i onödan
3

Sökordsdensitet

Använd söktermen och relaterade söktermer (LSI söktermer) totalt mellan 0.7-1.5% i innehållet.

Försök att inkludera termen en gång i början av artikeltexten och en gång i slutet om det kan göras på ett förnuftigt sätt som är rimligt. Du kan även använda söktermen eller synonymer i mitten av artikeln om det är rimligt.

Det viktigaste av allt är att skriva naturligt FÖR dina besökare och inte för Google.

  • Använd söktermen mellan 0.7-1.5% totalt i hela innehållet. Detta är ingen regel utan mer en riktlinje
  • Inkludera där det är rimligt att inkludera och skriv naturligt
  • Kontrollera hur många gånger dina konkurrenter inkluderar termen på sina sidor
  • Använd inte söktermer som inte är relevanta för innehållet på din sida/inlägg. Du kan inte lura sökmotorerna. Det som antagligen kommer hända är att din sida eller din domän straffas.
3

Permalänkar

Se till att all dina URL'er är "pretty". Detta har betydelse för SEO.

Exempel:

http://dindomän.se/halsband-för-hund​

Använd bindestreck för att särskilja mellan ord.

4

Metabeskrivning (meta description taggen)

Skriv unika metabeskrivningar för varje blogginlägg eller sida. Detta ger en liten fördel vid optimering av enskilda sidor eller blogginlägg för Bing och Yahoo. För Google har det ingen betydelse.

Använd din sökterm en gång i metabeskrivningen​ och se till att beskrivningen är bra skriven för att få besökare att klicka på din sida.

5

Bilder och ALT attribut

Precis som jag skrev tidigare i denna guide, se till att komprimera alla dina bilder. 

Använd bra bilder som är intressanta för dina besökare och inkludera bra beskrivande texter av bilderna i varje ALT attribut. Se till att alla bilder har en bra skriven ALT.

Om du har många bilder kan du inkludera din sökterm en gång i en ALT attribut. Var försiktig med att INTE inkludera termen i ALT attributet bara för att optimera för söktermen! Skriv hellre längre, beskrivande texter utan termen.

6

Interna länkar

Var försiktig med hur du länkar internt mellan dina inlägg/sidor. 

Om du länkar till andra inlägg med söktermen, skickar du signaler till sökmotorer att andra inlägg är relevanta för samma term. Detta kan få negativa konsekvenser för ditt blogginlägg.

Jag använder aldrig söktermer som de är i någon internlänk av rädsla för över-optimering.

Istället kan du blanda ihop ankartexten med mer text som beskriver länken bättre.

T.ex. om jag vill länka till ett inlägg som handlar om "hundhalsband", kan jag istället för att använda ankartexten "hundhalsband", skriva "Kolla in mina fina hundhalsband".

Ankartexten beskriver länken bättre och jag riskerar inte över-optimering.

7

Externa länkar

Länka ut till kvalitativa webbsidor som du litar på och som är relevanta till ditt inlägg, och undvik att skapa länkar till tvivelaktiga webbsidor.

För sökmotorer är länkar kompissignaler. Vet du vilka dina vänner är?

Om du inte litar på den sidan/domän du länkar ut till, lägg till ref="nofollow external" till href-länken för att signalera att du inte litar på länken.

Bra innehåll betyder allt!

I slutändan handlar sökmotoroptimering om att producera bra innehåll som bidrar till mervärde för dina besökare.

Om du använder SEO för att förbättra användarupplevelsen för dina besökare, då kommer du långt. Först innehåll, sedan optimering och inte tvärtom!

Hoppas informationen i denna guide kunde hjälpa dig. Lycka till!

Lämna gärna kommentarer eller frågor