Även om bloggandet har blivit väldigt mättat 2023 finns det fortfarande sätt att förvandla det till en lukrativ inkomstkälla. Att blogga är en liten affärsidé med potential att tjäna tusentals dollar per månad, oavsett om du driver produktförsäljning för ditt eget varumärke, tjänar provision från affiliate-program eller skapar ett utrymme för digital annonsförsäljning.
Den här guiden visar hur du kan tjäna pengar på att blogga, med 8 intäktsströmmar som används av professionella bloggare som tjänar en heltidsinkomst via sina webbplatser.
Hur mycket pengar kan bloggare tjäna?
Potentialen för bloggande är praktiskt taget obegränsad. Väletablerade bloggare kan tjäna över 500,000kr per månad. Adam Enfroy, som började blogga om bloggande 2019 som en sidoverksamhet, genererade 15 miljoner kr från sin blogg bara två år senare.
Det är inte bara månadsintäkter som bloggare kan tjäna pengar på. Marknadsplatser som Flippa listar bloggar till salu, varav många kommer med rejäla sjusiffriga prislappar. Bloggare tjänar pengar när deras kreativitetsprojekt förvärvas.
Tyvärr är det inte alla bloggare som kan tjäna miljoner på sin webbplats. Inkomstpotentialen för din blogg beror på två faktorer:
- Din nisch. Spenderar människor stora summor pengar på produkter i din bransch? Programvarubranschen kan till exempel vara lukrativ, eftersom många företag betalar återkommande provision. Bloggare kan tjäna små summor varje månad, långt efter att kunden har gjort sitt köp. (Mer om detta senare.)
- Dina strategier för intäktsgenerering. Vissa metoder för att tjäna pengar på bloggar är inte aktuella för nya bloggare som vill hålla sig till sina kärnvärden – som att inte få betalt för att publicera innehåll som du inte håller med om. Detta kan påverka intjäningspotentialen på kort sikt.
Hur man tjänar pengar på att blogga: 11 idéer
Letar du efter ett kreativt extraknäck för att generera extrainkomster? Oavsett om du startar en ny blogg eller utvecklar en befintlig, här är 8 sätt att tjäna pengar på att blogga.
1. Välj en lönsam nisch
En nisch är ett specifikt ämne inom ett brett ämne, t.ex. veganska recept. Genom att välja en nisch för din blogg skapar läsarna en koppling till din webbplats. De vet exakt vad de kommer att få när de besöker dig, vilket förbättrar dina chanser att bli deras första anhalt när de letar efter råd.
”Innan du börjar tjäna pengar handlar allt om kvalitet och expertis om du vill sticka ut”, säger Mushfiq, grundare av The Website Flip. ”Ta först reda på vad din nisch är och varför du ska skriva om det, och skapa en persona för dig själv för att vara den du är inom det ämnet. När det har skett kommer du att bygga upp en följarskara över tid. Intäktsgenerering följer senare.”
Raechel Pilner twittrar om den dåliga kvaliteten på SEO-innehåll
Du hittar bloggare som tjänar pengar i en mängd olika nischer, från affärsprogramvara till husdjurstillbehör. Men inte alla nischer är bra nischer.
En lönsam bloggnisch uppfyller tre kriterier:
- Det är något du är duktig på och/eller intresserad av. Bloggar behöver mycket innehåll av hög kvalitet för att bygga upp en publik och tjäna pengar. Det blir inte bara roligare att blogga om något du har ett genuint intresse för, utan du ökar också sannolikheten för att generera pengar. Det är lättare att hålla sig till en hobby som man tycker om.
- Det finns låg konkurrens. Populära bloggar, varumärken eller forum inom din nisch tyder på att andra tjänar pengar på det. På samma sätt kan du göra en Google-sökning för att bedöma hur svårt det är att rangordna sökord. Det blir svårare att driva organisk trafik om stora varumärken (med ännu större marknadsföringsbudgetar) dominerar den första sidan i sökresultaten.
- Det finns en tydlig potential för intäktsgenerering. Titta på intäktsmöjligheterna för varje nisch på din kortlista. Betalar företag inom den nischen för att annonsera sina produkter på andra bloggar? Finns det många affiliate-program som säljer produkter i den branschen? Båda är tydliga tecken på en lönsam bloggnisch.
2. Bygg upp en e-postlista
För att tjäna pengar på din blogg behöver du lojala läsare som värdesätter dina rekommendationer.
Ett av de bästa sätten att göra detta är att bygga en e-postlista för din egen blogg. När någon väljer att höra från din blogg får du tillåtelse att nå läsarna på en plats som är mer helig än alla andra: deras inkorg.
”E-postmarknadsföring är den absolut mest lukrativa försäljningskanalen för mig. Jag försöker inte ens sälja direkt från andra kanaler längre, utan hänvisar istället folk från sociala medier, samarbeten och SEO till min e-postlista”, säger Brittany Berger, grundare av Work Brighter.
Uppmuntra bloggbesökare att registrera sig på din e-postlista med hjälp av en popup-ruta. Målet är att få alla som besöker bloggen för första gången att välja att höra av sig till dig med hjälp av ett incitament, t.ex:
- Gratis checklistor
- Listor över resurser eller rekommenderade produkter
- Blogginnehåll paketerat i en PDF-fil (t.ex. utskrivbara recept)
När de har registrerat sig fortsätter du att vårda relationen med utbildande eller underhållande innehåll. Du kommer att bygga upp en publik som är redo att köpa produkter från dina rekommendationer.
Lily Ugbaja startade sin blogg FindingBalance.Mom ”för att jag ville stanna hemma med min son, göra något jag älskar och ändå tjäna pengar”.
Det tog Lily två veckor att tjäna pengar på sin blogg: ”Jag använde e-post för att marknadsföra mina produkter och relevanta affiliate-produkter med snubbeltrådar och Facebook-grupper. Du lägger till lead magnets på din webbplats så att folk registrerar sig efter att ha läst din artikel. Istället för en framgångssida delar du ett engångserbjudande – en lågprisprodukt till ett superrabatterat pris, 7 dollar i mitt fall.”
Trots att bloggen hade färre än 1 000 sidvisningar per månad säger Lily att hon tjänade över 100 dollar under sin första månad, vilket snart blev några tusen.
Du kan också ta betalt av din e-postlista för att få tillgång till exklusivt innehåll. Många bloggare tjänar pengar genom månatliga prenumerationsavgifter som ger prenumeranterna tillgång till extra innehåll. Du kan använda en plattform som Substack för att publicera direkt till din publik och få betalt genom prenumerationer.
3. Skriv sponsrade produktrecensioner
Alla företag vill ha sociala bevis för att visa sina kunder att deras produkter är värda att köpa. Ett sätt för dem att få detta är att betala bloggare för att publicera recensioner.
Kontakta dina favoritvarumärken och fråga om de är intresserade av att sponsra en recension på din blogg. Om du använder produkten utanför syftet med recensionen kostar den här taktiken i princip ingenting. Du får helt enkelt betalt för att dela din åsikt om en produkt som du redan äger.
Denna intäktsstrategi blir dock lite grumlig. Federal Trade Commission (FTC) gav nyligen Fashion Nova 4,2 miljoner dollar i böter för att ha undertryckt negativa recensioner, trots att en tredjepartstjänst ska ha bett om dem.
FTC har en hel uppsättning riktlinjer som gäller för e-handlare och, i slutändan, de bloggare som de betalar för att skriva sponsrade recensioner.
Undvik att din blogg hamnar i blåsväder genom att:
Uppge om du är motiverad att skriva recensionen. Om du får betalt för att publicera en recension ska du till exempel inkludera följande ansvarsfriskrivning i inledningen av din artikel: ”Jag har fått betalt för att skriva den här recensionen och kan få provision om du köper den här produkten.”
Var ärlig. Dela med dig av både bra och dåliga saker för att hjälpa läsarna att fatta ett välgrundat beslut om huruvida de ska köpa den produkt du recenserar. Det finns en anledning till att de-influencing har blivit en trend.
4. Sälj annonsplatser
Företag är villiga att betala bloggare för reklamplatser på sina webbplatser. Låna ut annars oanvänt utrymme till dem mot en avgift.
Det finns två sätt att bygga upp denna inkomstkälla för din blogg:
Förhandla med företagen individuellt. Hitta företag inom din nisch och fråga om de skulle vara intresserade av att annonsera på din webbplats. Detta tillvägagångssätt är mer tidskrävande och du behöver god förhandlingsvana, men om det görs på rätt sätt kan det ge mest pengar.
Använd ett annonsnätverk. Föredrar du en hands-off-metod? Plattformar som Google AdSense, Mediavine och Raptive (tidigare AdThrive) gör anspråk på utrymme på din blogg och hanterar faktureringen av annonsörer. Du bäddar helt enkelt in koden på din webbplats och får betalt för att visa annonser.
För Emily Brookes, som bloggar på Emily May, är displayannonser den mest lukrativa försäljningskanalen. ”Ungefär 60 % av intäkterna från min blogg kommer från displayannonser”, säger hon. ”Annonserna ger mig pengar varje månad, även när jag inte har publicerat något nytt innehåll.”
För att göra annonsering till en betydande intäktskälla för din blogg bör du prioritera att öka trafiken på webbplatsen.
Annonsnätverk som Google AdSense betalar per 1 000 visningar (CPM), och den genomsnittliga CPM för displayannonser ligger runt 1,25 USD. Ju fler som exponeras för annonserna på din blogg, desto mer pengar tjänar du.
Vissa plattformar kräver att bloggare uppfyller minimikrav för sidvisningar innan de ansöker om att gå med i nätverket. Det är en investering som kommer att ge utdelning på lång sikt. Monica Lent, grundare av Not a Nomad Blog, genererar den högsta andelen intäkter genom denna typ av bloggannonsering.
Afoma Umesi driver sin bokblogg, Reading Middle Grade, vid sidan om. ”Jag hade ingen erfarenhet och började blogga som en hobby innan jag på allvar bestämde mig för att tjäna pengar på webbplatsen”, säger hon.
”Jag behövde något passivt, så jag valde annonser och affiliate-länkar. Jag vill inte skapa eller sälja digitala produkter eller tjänster just nu och jag är inte ett stort fan av sponsrade inlägg, så annonser passade perfekt. Allt jag behöver är trafik.”
Reading Middle Grade tjänar mellan 800 och 1 000 dollar per månad – varav tre fjärdedelar kommer från denna typ av annonsering. Afoma säger: ”Var inte rädd eller skäms för att använda annonser. De är obekväma för vissa användare, men om du ger värde och använder dem på ett rimligt sätt märker de flesta användare knappt av annonserna.”
5. Gå med i ett affiliate-marknadsföringsprogram
Affiliate-marknadsföring innebär att du rekommenderar produkter till dina bloggbesökare. Du får provision när de köper produkten med hjälp av din anpassade länk.
Det är en utmärkt intäktsmöjlighet för bloggare, eftersom det innehåll du delar redan kommer att påverka deras köpbeslut. Gör din blogg till ett nav för utbildningsinnehåll så kommer du att bygga upp de know-, like- och trust-faktorer som behövs för att göra en försäljning.
Det fina med affiliatemarknadsföring är att du inte behöver skapa dina egna produkter. Anslut till ett befintligt e-handelsföretag och bli en virtuell säljare för dem. Du behöver inte oroa dig för att producera marknadsföringsmaterial, skicka produkter eller ta hand om kundtjänst.
För att tjäna pengar på att blogga med den här metoden ska du gå med i ett affiliate-marknadsföringsnätverk som Adrecord eller Adtraction. Bläddra bland tillgängliga program i din bransch, ansök om att gå med i dem, skapa anpassade länkar och spåra affiliate-intäkter via instrumentpanelen.
Du kan också söka efter affiliateprogram med höga intäkter från handlare som säljer dyra produkter, t.ex. elektronik, smycken eller programvara. Bloggare tjänar stora summor på att rekommendera dessa produkter till sina läsare. Shopify affiliates tjänar till exempel 100 % provision på de två första betalningarna av en prenumerationsplan.
6. Erbjud tjänster
En naturlig biprodukt av att bygga upp din publik innebär att fler människor förknippar ditt namn med de bloggämnen du skriver om. Det är ett bra sätt att bygga auktoritet – något som människor letar efter när de anlitar personer för att utföra en tjänst.
”Om du är i B2B-branschen som jag, är konsultverksamhet en stor intäktsgenerator”, säger Mushfiq, grundare av The Website Flip. ”Om du har viss expertis och människor verkligen läser ditt innehåll, vilken typ av konsultation kan du göra för dem? Det är ett sätt att tjäna pengar på att blogga med höga intäkter och lågt engagemang.”
Att driva ett tjänstebaserat företag är visserligen tidskrävande, men det kan vara ett snabbt sätt att tjäna pengar på nätet. Kräv ett högre timpris och hitta välbetalda kunder genom att använda ditt blogginnehåll som ett sätt att visa din expertis.
Exempel på tjänster som du kan sälja tillsammans med din blogg är
- Konsulttjänster
- Grafisk design
- Frilansande skrivande
- Virtuell assistans
- Kurser eller workshops
Spara tid på att boka möten och ta emot betalningar med appar som Acuity och Calendly. Marknadsför din tjänst via bloggen – med en fristående målsida eller en annons i sidofältet – och börja boka nya kunder.
7. Sälj digitala produkter
Digitala produkter är ett mer skalbart sätt att tjäna pengar genom att sälja saker vid sidan av din blogg. Till skillnad från tjänstebaserade företag byter du inte tid mot pengar. Och till skillnad från att sälja fysiska produkter finns det inga frakt- eller tillverkningskostnader.
Du kan skapa digitala produkter en gång och sälja ett oändligt antal av dem via din blogg – därav uttrycket ”bygg en gång, sälj två gånger”.
”Jag bestämde mig för att lägga till printables – och snart andra digitala produkter – för att diversifiera min inkomst och lägga mer kontroll i mina egna händer”, säger Dylan Houlihan, grundare av Swift Salary. ”Än så länge låter jag läsarna bestämma hur mycket de vill betala för mina printables, vilket är anledningen till att intäktssiffrorna inte har varit så höga. Jag har dock haft över 800 nedladdningar, så jag är ganska stolt över det.”
Ta reda på vilka digitala produkter din målgrupp skulle köpa med hjälp av en läsarundersökning med frågan: ”Vilket problem behöver du hjälp med som bloggen inte redan löser åt dig?” Svaren kan avslöja idéer som du kan paketera och sälja som:
- E-böcker
- Utskrivbara
- Arbetsböcker
- Onlinekurser
Benjamin Houy har drivit bloggen French Together på heltid i nästan 10 år. En del av bloggens intäktsstrategi omfattar digitala produkter – särskilt en kurs i franska, som står för 90 % av bloggens intäkter.
”Annonser och affiliatelänkar kan vara bra intäktsstrategier beroende på nisch, men att skapa en produkt är både enklare och mer lönsamt än de flesta bloggare tror”, säger Benjamin. ”Din produkt behöver inte vara den absolut bästa produkten någonsin när du lanserar den, den måste bara vara något som din publik kommer att tycka är genuint användbart och gärna betalar för.”
”Att sälja sin egen produkt är fantastiskt eftersom du kan förbättra den baserat på människors feedback och du behöver inte oroa dig för att affiliate-program ska upphöra eller att fler och fler människor använder annonsblockerare”, säger han.
8. Sälj fysiska produkter
Har din blogg en kultliknande följarskara? Lojala läsare av en blogg blir snabbt hängivna fans, ivriga att stödja sin favoritinfluencer. Hjälp dem att göra det – samtidigt som du genererar intäkter till din blogg – genom att sälja fysiska produkter.
Print-on-demand-modellen fungerar bra för små bloggföretag eftersom du bara betalar tillverkningskostnader när en läsare köper en produkt. Det finns inget överskottslager, lagringsavgifter eller höga förskottskostnader vid bulktillverkning av produkter.
Använd en tjänst som Printful eller Gelato för att skapa anpassade varor, t.ex:
- Muggar
- T-shirts
- Klistermärken
- Affischer
- Bärkassar
- Telefonskal
Letar du efter inspiration? Her First $100K säljer varor med budskap som deras målgrupp stöder. Du kommer att se fraser som bloggen är känd för, som ”Smash the Patriarchy” och ”Financial Feminist”, på märkesväskor och t-shirts.
Föredrar du något mer praktiskt? Starta din första webbutik och behandla din bloggs målgrupp som din första kundbas.
Ett av världens mest ökända skönhetsmärken kom till tack vare grundarens blogg. Emily Weiss delade med sig av skönhetstips på sin blogg Into The Gloss och byggde upp en publik av lojala fans. Hon utvecklade senare en hudvårdsserie som vände sig till bloggens läsare. Det var startskottet för Glossier – ett skönhetsmärke som nu värderas till över 1 miljard dollar.
Richard Belton är en annan entreprenör som valde detta tillvägagångssätt. Han har bloggat om lönnsirap på sin blogg, Kaito Ridge, i nästan åtta år och använt webbplatsen som ett sätt att generera inkomster genom Amazon affiliate-kommission.
Richard bytte dock nyligen strategi för att tjäna pengar på sin blogg – och tog kontroll över webbplatsens inkomstpotential – genom att starta sin första Shopify-butik. ”Jag håller på att styra mina artiklar, blogginlägg och informationsinlägg så att de länkar till min egen Shopify-butik och minskar beroendet av Amazon”, säger han.