Tänk om du kunde tjäna pengar när som helst, var som helst – till och med medan du sover?
Detta är konceptet bakom affiliate-marknadsföring.
Affiliatemarknadsföring är den process där en affiliate får provision för att marknadsföra en annan persons eller ett annat företags produkter. Affiliaten söker helt enkelt efter en produkt som de gillar, marknadsför sedan den produkten och får en del av vinsten från varje försäljning de gör. Försäljningen spåras via affiliatelänkar från en webbplats till en annan.
Affiliatemarknadsföring är ett utmärkt sätt att driva försäljning och generera betydande intäkter online. Det är extremt fördelaktigt för både varumärken och affiliate-marknadsförare, och den nya trenden mot mindre traditionella marknadsföringstaktiker har verkligen lönat sig.
Faktum är att affiliate marketing-utgifterna i USA ökade från 5,4 miljarder dollar 2017 till 8,2 miljarder dollar 2022 – vilket innebär att det finns gott om utrymme för dem som vill få en bit av kakan.
Den här steg-för-steg-nybörjarguiden går igenom hur du startar din affiliatemarknadsföringsverksamhet och vilka fördelar du kan förvänta dig.
Hur fungerar affiliate-marknadsföring?
Eftersom affiliatemarknadsföring fungerar genom att sprida ansvaret för produktmarknadsföring och skapande mellan olika parter, utnyttjar det förmågan hos en mängd olika individer för en mer effektiv marknadsföringsstrategi samtidigt som bidragsgivarna får en del av vinsten. För att detta ska fungera måste tre olika parter vara inblandade:
- Säljare och produktskapare.
- Affiliate eller annonsör.
- Konsumenten.
Låt oss fördjupa oss i den komplexa relation som dessa tre parter delar för att säkerställa att affiliatemarknadsföring blir en framgång:
Säljaren och produktskaparna.
Säljaren, oavsett om det är en ensamföretagare eller ett stort företag, är en säljare, handlare, produktskapare eller återförsäljare med en produkt att marknadsföra. Produkten kan vara ett fysiskt föremål, som hushållsartiklar, eller en tjänst, som sminkhandledning.
Säljaren, som även kallas varumärket, behöver inte vara aktivt involverad i marknadsföringen, men kan också vara annonsör och dra nytta av intäktsdelningen i samband med affiliatemarknadsföring.
Säljaren kan till exempel vara en e-handlare som startat en dropshipping-verksamhet och vill nå en ny publik genom att betala affiliatesajter för att marknadsföra sina produkter. Eller så kan säljaren vara ett SaaS-företag som utnyttjar affiliates för att sälja sin marknadsföringsprogramvara.
Affiliaten eller utgivaren.
Affiliaten, även kallad publicisten, kan vara antingen en person eller ett företag som marknadsför säljarens produkt på ett tilltalande sätt för potentiella konsumenter. Med andra ord marknadsför affiliaten produkten för att övertyga konsumenterna om att den är värdefull eller fördelaktig för dem och övertyga dem om att köpa produkten. Om konsumenten i slutändan köper produkten får affiliaten en del av intäkterna.
Affiliates har ofta en mycket specifik målgrupp som de marknadsför sig till, och de följer i allmänhet målgruppens intressen. Detta skapar en definierad nisch eller ett personligt varumärke som hjälper affiliaten att attrahera konsumenter som är mest benägna att agera på kampanjen.
Konsumenten.
För att affiliatesystemet ska fungera måste det naturligtvis finnas försäljning – och konsumenten eller kunden är den som får det att hända.
Affiliaten marknadsför produkten/tjänsten till konsumenterna via de nödvändiga kanalerna, oavsett om det är sociala medier, en blogg eller en YouTube-video, och om konsumenten anser att produkten är värdefull eller bra för dem, kan de följa affiliatelänken och gå till kassan på handlarens webbplats. Om kunden köper varan får affiliaten en del av intäkterna.
Tänk dock på att kunden måste vara medveten om att du, affiliate, får en provision av produkten.
Enligt Federal Trade Commission måste en affiliate-marknadsförare klart och tydligt avslöja sin relation till återförsäljaren, så att konsumenten kan bestämma hur mycket vikt de ska ge ditt stöd.
En friskrivningsklausul som ”De produkter jag kommer att använda i den här videon gavs till mig av företag X” ger dina tittare den information de behöver och gör det möjligt för dem att fatta ett välgrundat beslut om huruvida de ska köpa affiliate-produkten eller inte.
Olika typer av affiliate-marknadsföring
Det är ofta oklart om en affiliate-marknadsförare faktiskt har använt den produkt de marknadsför eller om de bara är ute efter pengarna – ibland spelar det ingen roll för kunden på det ena eller andra sättet.
Men andra gånger, t.ex. när det gäller kostrådgivning eller hudvårdsprodukter, kanske kunden inte litar på en affiliate om de inte vet att han/hon själv har testat och godkänt produkten.
År 2009 kategoriserade den kända affiliatemarknadsföraren Pat Flynn affiliatemarknadsföring i tre typer – obunden, relaterad och involverad – för att underlätta skillnaden mellan affiliatemarknadsförare som är nära knutna till en produkt och de som inte är det.
Här kommer vi att dela upp varje kategori för att hjälpa dig att bestämma vilken väg du ska ta.
Utan anknytning.
I den obundna affärsmodellen har affiliate-marknadsföraren ingen koppling till den produkt eller tjänst de marknadsför. De har ingen expertis eller auktoritet inom produktens nisch, och de kan inte heller göra påståenden om dess användning.
Vanligtvis kommer en affiliate som inte har någon koppling att köra PPC-marknadsföringskampanjer (pay-per-click) och använda en affiliate-länk i hopp om att kunderna ska klicka på den och göra ett köp på egen hand.
Även om unattached affiliate-marknadsföring kan vara attraktivt på grund av dess brist på engagemang, är det i allmänhet för dem som helt enkelt vill generera en inkomst utan att investera i produkten eller kundrelationen.
Relaterat.
En gyllene medelväg mellan obunden och engagerad, relaterad affiliatemarknadsföring är för dem som inte nödvändigtvis använder produkten eller tjänsten, men som på något sätt är relaterade till nischmålgruppen. Dessa affiliates har ofta någon form av inflytande i nischen och en etablerad följarskara, och kan därför erbjuda viss auktoritet.
Till exempel kanske du marknadsför ett klädmärke som du aldrig har använt tidigare, men du har en publik genom en modeblogg eller YouTube-kanal. I det här fallet skulle du betraktas som en relaterad affiliate-marknadsförare.
Fördelen med denna typ av affiliatemarknadsföring är att affiliaten har expertisen att generera trafik, men de kan riskera att rekommendera en dålig produkt eller tjänst om de aldrig har använt den tidigare, vilket potentiellt kan kosta dem förtroendet hos sin publik.
Involverad.
Som namnet antyder beskriver involverad affiliatemarknadsföring de som är nära knutna till den produkt eller tjänst som de marknadsför. Affiliaten har själv provat produkten, litar på att den kommer att ge en bra upplevelse och har befogenhet att göra påståenden om dess användning.
I stället för att förlita sig på betalningar per klick använder involverade affiliate-marknadsförare sina personliga erfarenheter av produkten i sina marknadsföringsinsatser, och kunderna kan lita på dem som tillförlitliga informationskällor.
Naturligtvis kräver denna typ av affiliate-marknadsföring mer arbete och tid för att bygga trovärdighet, men det kommer sannolikt att resultera i större utbetalningar på vägen.
Hur får affiliate-marknadsförare betalt?
Affiliatemarknadsföring är en snabb och billig metod för att tjäna pengar utan att behöva sälja en produkt, och har en obestridlig dragningskraft för dem som vill öka sin inkomst online. Men hur får en affiliate betalt efter att ha länkat säljaren till konsumenten?
Svaret kan bli komplicerat.
Konsumenten behöver inte alltid köpa produkten för att affiliaten ska få en kickback. Beroende på programmet kommer affiliate-företagets bidrag till säljarens försäljning att mätas på olika sätt.
Affiliaten kan få betalt på olika sätt:
Betalning per försäljning.
Detta är standardstrukturen för affiliate-marknadsföring. I det här programmet betalar säljaren affiliaten en procentandel av produktens försäljningspris efter att konsumenten har köpt produkten som ett resultat av affiliate-marknadsföringsstrategier. Med andra ord måste affiliate faktiskt få investeraren att investera i affiliate-produkten innan de kompenseras.
Betalning per lead.
Ett mer komplext system, pay per lead affiliate marketing program, kompenserar affiliaten baserat på konverteringen av leads. Affiliaten måste övertyga konsumenten att besöka handlarens webbplats och slutföra den önskade åtgärden – oavsett om det handlar om att fylla i ett kontaktformulär, registrera sig för en testversion av en produkt, prenumerera på ett nyhetsbrev eller ladda ner programvara eller filer.
Betala per klick.
Affiliatemarknadsföring handlar till stor del om att generera trafik till webbplatser och försöka få kunderna att klicka och vidta åtgärder. Så myten om att affiliatemarknadsföring handlar om SEO (sökmotoroptimering) är ingen överraskning.
Men även om organisk trafik är gratis, kan SEO helt enkelt inte upprätthålla affiliate-marknadsförare på en sådan mättad marknad – vilket är anledningen till att vissa affiliate-marknadsförare använder PPC.
PPC-program (pay per click) fokuserar på att ge affiliates incitament att omdirigera konsumenter från deras marknadsföringsplattform till handlarens webbplats. Detta innebär att affiliaten måste engagera konsumenten så mycket att de flyttar från affiliatens webbplats till handlarens webbplats. Affiliaten får betalt baserat på den ökade webbtrafiken.
Det finns två vanliga begrepp inom PPC:
- CPA (kostnad per förvärv): Med den här modellen får affiliaten betalt varje gång säljaren eller återförsäljaren får ett lead, vilket är när en affiliate-länk tar kunden till handlarens onlinebutik och de vidtar en åtgärd, till exempel prenumererar på en e-postlista eller fyller i ett ”Kontakta oss”-formulär.
- EPC (intjäning per klick): Detta är måttet för den genomsnittliga intäkten per 100 klick för alla affiliates i en återförsäljares affiliateprogram.
Betala per installation.
I detta utbetalningssystem får affiliaten betalt varje gång de leder en användare till handlarens webbplats och installerar en produkt, i allmänhet en mobilapp eller programvara.
Om en återförsäljare budgeterar för ett bud på 0,10 USD för varje installation som genereras via ett affiliateprogram, och kampanjen resulterar i 1 000 installationer, kommer återförsäljaren att betala (0,10 USD x 1 000) = 100 USD.
Varför bli en affiliate-marknadsförare?
Passiv inkomst.
Medan alla ”vanliga” jobb kräver att du är på jobbet för att tjäna pengar, erbjuder affiliatemarknadsföring dig möjligheten att tjäna pengar medan du sover. Genom att investera en inledande mängd tid i en kampanj kommer du att se kontinuerlig avkastning på den tiden när konsumenterna köper produkten under de följande dagarna och veckorna. Du får pengar för ditt arbete långt efter att du har avslutat det. Även när du inte sitter framför datorn kommer dina marknadsföringskunskaper att ge dig ett stadigt flöde av inkomster.
Ingen kundsupport.
Enskilda säljare och företag som erbjuder produkter eller tjänster måste hantera sina konsumenter och se till att de är nöjda med vad de har köpt.
Tack vare strukturen för affiliatemarknadsföring behöver du aldrig bekymra dig om kundsupport eller kundnöjdhet. Affiliatemarknadsförarens hela jobb är att länka samman säljaren med konsumenten. Säljaren hanterar eventuella konsumentklagomål efter att du har fått din provision från försäljningen.
Arbeta hemifrån.
Om du är en person som hatar att gå till kontoret är affiliatemarknadsföring den perfekta lösningen. Du kommer att kunna lansera kampanjer och få intäkter från de produkter som säljare skapar medan du arbetar från bekvämligheten av ditt eget hem. Det här är ett jobb du kan göra utan att någonsin komma ur din pyjamas.
Kostnadseffektivt.
De flesta företag kräver startavgifter på förhand samt ett kassaflöde för att finansiera de produkter som säljs. Affiliatemarknadsföring kan dock göras till en låg kostnad, vilket innebär att du kan komma igång snabbt och utan mycket krångel. Det finns inga oväntade avgifter att oroa sig för och inget behov av att skapa en produkt. Det är relativt enkelt att börja arbeta med affiliatemarknadsföring.
Bekvämt och flexibelt.
Eftersom du i huvudsak blir en frilansare får du ultimat oberoende när det gäller att sätta dina egna mål, omdirigera din väg när du känner dig så benägen, välja de produkter som intresserar dig och till och med bestämma dina egna timmar. Denna bekvämlighet innebär att du kan diversifiera din portfölj om du vill eller fokusera enbart på enkla och okomplicerade kampanjer. Du slipper också företagets restriktioner och regler samt team som inte presterar på topp.
Prestationsbaserade belöningar.
Med andra jobb kan du arbeta en 80-timmarsvecka och ändå tjäna samma lön. Det som är bra med affiliatemarknadsföring är att den är helt baserad på din prestation. Du får ut det du lägger ner på det. Att finslipa dina granskningskunskaper och skriva engagerande kampanjer kommer att leda till direkta förbättringar av dina intäkter. Du kommer äntligen att få betalt för det enastående arbete du gör!
Vanliga typer av affiliate-marknadsföringskanaler
De flesta affiliates har gemensamma metoder för att se till att deras målgrupp är engagerad och mottaglig för att köpa marknadsförda produkter. Men alla affiliates annonserar inte produkterna på samma sätt. Faktum är att det finns flera olika marknadsföringskanaler som de kan använda sig av.
Influencers.
En influencer är en innehållsskapare som har makten att påverka köpbesluten hos ett stort segment av befolkningen.
Den här personen är i en utmärkt position för att dra nytta av affiliatemarknadsföring. De har redan en imponerande följarskara, så det är lätt för dem att leda konsumenterna till säljarens produkter genom inlägg på sociala medier, bloggar och andra interaktioner med sina följare. Influencers får sedan en andel av de vinster som de har hjälpt till att skapa.
Influencer marketing-kampanjer är särskilt populära på Instagram och TikTok, där varumärken ingår partnerskap med influencers som ses som experter eller auktoriteter inom sina specifika nischer. Beroende på avtalet kan en kampanj bestå av en serie produktrecensioner med foton, kontoövertaganden eller livevideor.
Även om en influencer kan ha sitt eget varumärke och sin egen estetik är det viktigt att lägga till element som knyter an till ditt varumärke för att säkerställa att varumärket återkallas och känns igen. Detta kan uppnås genom att använda appar som Instasize, där du snabbt kan redigera och anpassa din kampanjs reklam med ett tryck.
Bloggare.
Bloggare har förmågan att rankas organiskt i sökmotorfrågor och är utmärkta för att öka en säljares konverteringar genom innehållsmarknadsföring. Bloggaren provar produkten eller tjänsten och skriver sedan en omfattande recension som marknadsför varumärket på ett övertygande sätt och driver trafik tillbaka till säljarens webbplats.
Bloggaren belönas för att han eller hon sprider information om produktens värde, vilket bidrar till att förbättra säljarens försäljning.
Betalda sökfokuserade mikrosidor.
Att utveckla och tjäna pengar på mikrosidor kan också ge en hel del affiliateförsäljning. Dessa webbplatser annonseras på en partnerwebbplats eller i de sponsrade listorna i en sökmotor. De är distinkta och separata från organisationens huvudwebbplats. Genom att erbjuda mer fokuserat och relevant innehåll till en specifik målgrupp leder mikrosidor till ökad konvertering på grund av deras enkla och raka call to action.
E-postlistor.
Trots sitt äldre ursprung är e-postmarknadsföring fortfarande en livskraftig inkomstkälla för affiliatemarknadsföring. Vissa affiliates har e-postlistor som de kan använda för att marknadsföra säljarens produkter. Andra kan använda nyhetsbrev som innehåller hyperlänkar till produkter och få provision när konsumenten köper produkten.
En annan metod är att affiliaten bygger upp en e-postlista över tid. De använder sina olika kampanjer för att samla in e-postmeddelanden i massor och skickar sedan ut e-postmeddelanden om de produkter de marknadsför.
Stora mediewebbplatser.
Dessa webbplatser är utformade för att skapa en enorm mängd trafik hela tiden och fokuserar på att bygga en publik på miljoner.
Dessa webbplatser marknadsför produkter till sin massiva publik genom att använda banners och kontextuella affiliatelänkar. Denna metod ger överlägsen exponering och förbättrar konverteringsgraden, vilket resulterar i en förstklassig intäkt för både säljaren och affiliaten.
En av de mest välkända sajterna är Amazons affiliateprogram, Amazon Associates, som har den största marknadsandelen bland affiliatenätverken (46,15%).
Andra stora affiliate-marknadsföringsprogram inkluderar:
- AvantLink.
- Adtraction.
- Adrecord.
- Awin.
- LinkConnector.
- CJ Affiliate.
- Affiliate Future.
- ClickBank.
- ShareASale.
- FlexOffers.
Eller, om du föredrar det, kan du även kontakta återförsäljare direkt och se om de erbjuder ett affiliate-program. Om inte, kanske de ändå är villiga att erbjuda dig en speciell kupong eller rabattkod att dela med din publik för att hjälpa till att driva trafik till deras onlinebutik.
Tips som hjälper dig att bli en framgångsrik affiliate-marknadsförare
Är du redo att prova på affiliatemarknadsföring? Här är våra bästa tips för onlinemarknadsföring som hjälper dig att komma igång.
Utveckla en relation med din publik.
När du börjar din affiliatemarknadsföringskarriär vill du odla en publik som har mycket specifika intressen. Detta gör att du kan skräddarsy dina affiliate-kampanjer till den nischen, vilket ökar sannolikheten för att du kommer att konvertera. Genom att etablera dig som expert inom ett område istället för att marknadsföra ett stort utbud av produkter, kommer du att kunna marknadsföra till de människor som mest sannolikt kommer att köpa produkten.
Gör det personligt.
Det finns ingen brist på produkter som du kan marknadsföra.
Du har möjlighet att välja och välja produkter som du personligen tror på, eller till och med produkter från dina favoritmärken, så se till att dina kampanjer kretsar kring verkligt värdefulla produkter som konsumenterna kommer att njuta av. Du kommer att uppnå en imponerande omvandlingsfrekvens samtidigt som du etablerar tillförlitligheten hos ditt personliga varumärke.
Du kommer också att vilja bli riktigt bra på e-postutskick för att arbeta med andra bloggare och influencers. Använd ett verktyg som ContactOut eller Voila Norbert för att samla in människors kontaktinformation och skicka personliga e-postmeddelanden för att få gästbloggar och affiliate-möjligheter.
Börja recensera produkter och tjänster.
Fokusera på att recensera produkter och tjänster som faller inom din nisch. Utnyttja sedan den relation du har skapat med din publik och din ställning som expert och berätta för dina läsare varför de skulle ha nytta av att köpa den produkt eller tjänst som du marknadsför.
Nästan allt som säljs online kan granskas om det finns ett affiliateprogram – du kan granska fysiska produkter, digital programvara eller till och med tjänster som bokas online, som samåkning eller bokning av resebyråer.
Det är särskilt effektivt att jämföra den här produkten med andra i samma kategori. Viktigast av allt är att se till att du genererar detaljerat och välformulerat innehåll för att förbättra konverteringen.
Använd flera källor.
Istället för att bara fokusera på en e-postkampanj kan du också lägga tid på att tjäna pengar på en blogg, skapa målsidor, publicera inlägg på recensionssidor, nå ut till din målgrupp på sociala medier och till och med titta på kampanjer över flera kanaler.
Testa en rad olika digitala marknadsföringsstrategier för att se vilken som din målgrupp reagerar mest på. Använd denna teknik ofta.
Välj kampanjer med omsorg.
Oavsett hur bra du är på marknadsföring online kommer du att tjäna mindre pengar på en dålig produkt än på en värdefull. Ta dig tid att undersöka efterfrågan på en ny produkt innan du marknadsför den.
Se till att undersöka säljaren noggrant innan du samarbetar. Din tid är värd mycket, och du vill vara säker på att du spenderar den på en produkt som är lönsam och en säljare som du kan tro på.
Håll dig uppdaterad med trender.
Det är hård konkurrens inom affiliatemarknadsföring. Du vill se till att du håller koll på alla nya trender för att säkerställa att du förblir konkurrenskraftig.
Dessutom kommer du sannolikt att kunna dra nytta av åtminstone några av de nya marknadsföringstekniker som ständigt skapas.
Se till att du håller dig uppdaterad om alla dessa nya strategier för att garantera att dina konverteringsfrekvenser, och därmed intäkter, kommer att vara så höga som möjligt.
Avslutningsvis
Affiliatemarknadsföring via recensioner, bloggar, sociala medier, webinarprogram och andra plattformar är en elegant och okomplicerad process som bara väntar på att utnyttjas.
Följ tipsen i den här artikeln så kommer du att kunna engagera din publik, konvertera passiva läsare till aktiva konsumenter och förbättra din lönecheck ett klick i taget.